Het album opent met Here We’ve Landed waarin de thuiskomst van zee bezongen wordt.
Godzijdank is het een veilige thuiskomst, iets dat door lijkt te sijpelen
binnen de opgetogen klinkende instrumentatie. Het instrumentale Wind and Weather wordt vervolgens aan The Fisherman and The Sea gepaard. De
stem van Inge Thomson voert samen met Sarah Hayes moeiteloos verschillende gemoedstoestanden
op. De ruimtelijk klinkende fluit en saxofoon onderstrepen het soms
problematische vissersbestaan. Daarnaast lijken smaakvolle elektronische
effecten het peilloze onderwaterleven tot leven te wekken. Met dit stuk heeft
de luisteraar meteen een van de hoogtepunten van het album te pakken.
De accordeon van Thomson kleurt The Snowstorm. De titel verwijst niet naar winterse omstandigheden maar naar het opstijgen van zwermen zeevogels. Het moet van eenzelfde plotse overweldigende witheid zijn als van een sneeuwstorm. Het van een aanstekelijke melodie profiterende Paper Sea boeit meteen. Het koortje bijt zich in je vast, de vocalen doen wat klankkleur en ritme betreft wel wat aan het werk van Laurie Anderson denken. Laat vissers niet aan een alles verzwelgende bureaucratie ten onder te gaan is de verzuchting. Ook op East O’Buness komt, naast accordeon, de stem van Thomson volop tot zijn recht. Het breed uitgesponnen stuk mondt uit in eenzelfde gelaagde veelkleurigheid als The Fisherman and The Sea.
Na aanvankelijke twijfel leerde doorluisteren mij de schoonheid van het album Da Fishing Hands kennen. Rest mij te zeggen dat dit originele en verfrissende album schitterend is verpakt. Vormgeving en inhoud vallen fraai samen.
Hans Jansen
Releasedatum 23 maart 2015 Inge Thomson Records
Geen opmerkingen:
Een reactie posten