Alexa Woodward, It’s A Good Life, Honey, If You
Don’t Grow Weary.
Met door levenservaring gevormde mildheid verzuchtte overgrootmoeder regelmatig, “
It’s A Good Life, Honey, If You Don’t Grow
Weary”. Ironisch genoeg verdween
juist zijuiteindelijk in de mist die wij ook wel Alzheimer noemen. Haar
verzuchting tooit inmiddels het meest recente en derde album van Alexa Woodward.
Deze voormalige advocate debuteerde in 2008 met An
Early Dream, een vooral door
banjo gedreven aangelegenheid. Het jaar daarop volgde het tweede album Speck waarop Woodward een toenemende
gelaagdheid liet horen. Met haar derde album zet zij deze ontwikkeling nu voort
uitmondend in het meest complete album
dat Woodward tot op heden het licht liet zien. Een album vol met Appalachen
folk en blue-grass nu geïnjecteert met een stevige dosis gospel.
Sprookjesachtige muziek vol sagen en mythen waarin het soms spookt. Muziek in
de contreien van o.a. Abigail Washburn, Gillian Welch en Neko Case.Woodward vertrouwt naast haar banjo en ukelele op een veelvoud aan instrumenten waarbij verder o.a. vibrafoon, orgel, cello, mandoline en allerhande percussie een rol van betekenis spelen. Verder valt de messcherpe samenzang op evenals de inzet van het uit acht leden bestaande “clapping choir”
Dit divers en klein gehouden album boeit van begin tot
eind waarbij geen zwakke schakel te ontdekken valt. De verleiding is groot om dan werkelijk elke
song in het spotlicht te zetten, laat ik mij beperken.
Alexa verhaalt op haar nieuwste album van (gebroken)
relaties en ander hartzeer waarbij o.a. rijke bijbelse metaforen, J.D. Salinger,
motvlinders en engelen maar ook huilende wolven een rol van betekenis spelen.
Een eenzaam huilende elektrische gitaar opent stemmig Wolves. Hoe zouden wij mensen ons tot elkaar verhouden mochten wij
wolven zijn? Woodward windt er geen doekjes om, met schuim rond de bek zouden
we elkaar waarschijnlijk verslinden waarna we naar de maan zouden huilen. Het
achtergrondkoortje geeft alvast een treffende illustratie.
Het plagerig gezongen Darkest
Days Intro preludeert passend op Darkest
Days. Het zijn dergelijke details die dit album tevens zijn bijzondere
atmosfeer verlenen en laten horen dat het geheel met veel liefde en aandacht
tot in de puntjes is verzorgd. Zoals vaker
is hier een donkere tekst op een bijzonder opgewekte en direct aansprekende
melodie gezet. Het “clapping choir” laat zich niet onbetuigd op deze door banjo
en cello aangedreven song.
Woodward strooit over het hele album met meeslepende
melodieën die vervolgens op de gekste momenten in mijn hoofd opduiken.
Afgelopen week werd ik wakker met flarden van de break-up song Alexander gevolgd door het van bijbelse
metaforen bol staande Pillar Of Salt waarin
de hoofdpersoon door een walvis opgeslokt is. De immer aansprekende koortjes en
sterk gebrachte refreinen zullen hier iets mee van doen hebben. Alexa voorziet
haar donker getinte werk regelmatig van de nodige relativering. Zo merkt zij op
dat hebberigheid en goede sex slecht combineren en spreekt zij de hoop uit dat haar
ex door Nina maar goed mag behandeld mag worden in Kopenhagen en “that you
sleep sound every night”.
Titelsong “Weary” sluit
het album af en mag tevens als hommage aan Woodward’s overgrootmoeder gezien
worden. Zoals het een romanticus betaamd beschrijft ze haar overgrootvader in
relatie tot haar overgrootmoeder en de hereniging van beiden aan de andere
zijde. Ik heb altijd een zwak voor dergelijke songs “trace my constellations dear, the deep is
wide but you don’t need not fear, you can follow me into the blue’.
Rest mij nog te zeggen dat dit voorbeeldige album al even
voorbeeldig verpakt is in een werkelijk prachtig kartonnen hoesje. Elke song is
door Alexa voorzien van een mooie naïeve tekening, vorm en inhoud vallen hier
naadloos samen.
Hans Jansen.
Releasedatum 15 maart 2011
Geen opmerkingen:
Een reactie posten