"All music is folk music. I ain't never heard no horse sing a song" Louis Armstrong

dinsdag 25 augustus 2015

O'Hooley & Tidow, Summat's Brewin'

Vorig jaar bracht het Britse folk duo O’Hooley & Tidow hun derde album The Hum uit. Naast verleidelijke arrangementen en mooie (samen)zang waren ditmaal tevens de striemende vioolarrangementen plus inventieve percussie van multi-instrumentalist en producer Gerry Driver te beluisteren. Het album bevatte het doldwaze Summat’s Brewin waarin beiden op dubbelzinnige wijze de edele kunst van het bierbrouwen bezongen. Hetzelfde stuk inspireerde O’Hooley & Tidow tot het samenstellen van hun nieuwste album Summat’s Brewin’ getiteld.

Summat’s Brewin’ bevat een aantal covers, traditionals en zelfgeschreven stukken. Met deze collectie bezingen beiden verschillende aspecten m.b.t. het al dan niet overmatige alcoholgebruik. In tegenstelling tot het voorgaande album namen O’Hooley en Tidow het geheel zelf op en verzorgde men tevens de productie. Beiden nemen naast zang tevens de percussie voor hun rekening. Daarnaast klinken o.a. toetsen, accordeon en kazoo.


Het album opent met een uitvoering van het door Loudon Wainwright geschreven White Winos. Wainwright sierde zijn misschien wel meest ontroerende song van het album Last Man On Earth op met een schitterend strijkersarrangement. O’Hooley en Tidow kiezen voor een fraaie piano begeleiding vergezeld van accordeon. Even verderop coveren beiden het fragiel klinkende Between The Bars van Elliott Smith. Uiteraard kon het van de hand van Richard Thompson afkomstige Down Where The Drunkards Roll niet ontbreken. De uitvoering van Linda Thompson inspireerde O’Hooley &Tidow tot een fraai ingetogen versie.

Naast ernst kent het album tevens de nodige vrolijkheid. Zo doen jongedames binnen traditional Three Drunken Maidens een poging om elkaar onder tafel te drinken. Aan traditional All For Me Grog voegt het duo de nodige coupletten toe waarin men zich afvraagt waar na een stevige slemp partij toch in godsnaam schoenen, telefoon en portemonnee gebleven zijn?


Neem een piano en accordeon. Breng het geheel aan de kook, voeg hop toe. Voila, het recept voor The Copper grappen O’Hooley &Tidow. Het resultaat is een zelfgeschreven instrumental voorzien van een tedere melodie. Beiden heffen even later op het a capella gebrachte The Parting Glass het laatste glas waarmee het album tevens eindigt.

Met hun perfect vervlochten stemmen en buitengewone muzikaliteit zijn O’Hooley en Tidow één van de meest boeiende duo’s in de hedendaagse folk scene concludeerde ik vorig jaar. Met het in beperkte oplage uitgebrachte Summat’s Brewin weet men met weinig middelen deze status moeiteloos te continueren.


Hans Jansen

Website http://ohooleyandtidow.com/
Release, augustus 2015 Eigen Beheer.

Het album is in een oplage van 1000 exemplaren verschenen. Het is via bovengenoemde website en http://www.fishrecords.co.uk/ verkrijgbaar.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten