Joy Kilss Sorrow, Darkness Sure Becomes This
City.
Een naam om te onthouden, Emma Beaton zang en cello. Geboren in British Columbia aan de Canadese Westkust en kind van Schotse immigranten. Emma debuteert op 18 jarige leeftijd met het album Pretty Fair Maid in 2008 en laat zich hierop begeleiden door Celtic Chaos. De luisteraar maakt kennis met Beaton's onmiskenbare kwaliteiten middels een onweerstaanbare verzameling traditionals en een enkele cover van bijvoorbeeld Rogers & Hammerstein's Edelweiss. Emma heeft het album geheel akoestisch gearrangeerd, cello, banjo, fiddle, accordeon, fluit en bodhran spelen een hoofdrol op dit vlekkeloze album. Ongelooflijk dat een 18 jarige tot het brengen van een dergelijke kwaliteit in staat is en een onontkoombare aankoop voor liefhebbers van Keltische en Appalachen folk met een snufje Cajun. Beaton verkreeg met dit album de status van “Young Performer Of The Year” een zeer terechte keuze van The Canadian Folk Music Awards.
Beaton vertrekt vervolgens naar Boston om cello te studeren
aan het Berklee College Of Music. Twee leden van Crooked Still zijn Emma's
klasgenoten, het noemen van o.a. Uncle Earl en The Greencards biedt de lezer
wellicht een vingerwijzing in welke richting het te zoeken m.b.t. Joy Kills Sorrow. Vorig jaar dook Emma Beaton namelijk op binnen het herrezen
Joy Kills Sorrow en levert dit jaar met Darkness Sure Becomes This City het
nieuwe album van dit gezelschap af. Joy Kills Sorrow debuteerde in 2006 met een
titelloos album. De inmiddels aan een solocarrière begonnen Heather Masse
verzorgde de vocalen. Gitarist Matthew Arcara en bassiste/vocaliste Bridget
Kearny stammen nog uit de oerversie van de band. Het gezelschap is verder aangevuld
met Wesley Corbett op banjo en Jacob Jolliff op mandoline. Dit blijkt een
verrijking van jewelste te zijn. De stem van Beaton's klinkt als altijd
krachtig, loepzuiver en betoverend. De banjo en mandoline eisen over het gehele
album tevens een hoofdrol op. Soms heerlijk loom swingend maar op andere
momenten gedreven en op topsnelheid en altijd op het scherpst van de snede
spelend.
Het grootste gedeelte van het materiaal op Darkness Sure Becomes This City is
geschreven door Bridget Kearny. Ze weet
met Kill My Sorrow een melancholiek stadsbeeld neer te zetten en
verwerkt her en der grappige zinnetjes als “Drunk
like a trout” Het intieme en van heerlijk slepende melodie voorziene Books;
eigenlijk hoef ik nergens meer heen want ik heb zoveel prachtige boeken.
Het hartzeer mét kwinkslag van Thinking Of You And Such; ik mis je
weliswaar maar toch ook niet zo heel erg. Het wonderschone Get Up And Go; eigenlijk
zouden we uit elkaar moeten gaan maar het is zo vertrouwd om bij elkaar te
blijven. All The Buildings lijkt vervolgens tegenwicht te bieden aan het
melancholieke stadsbeeld van opener Kill My Sorrow. Waarom pakken we
niet de fiets en rijden 's nachts door de stad... Darkness Sure Becomes This
City. Mij spreekt deze lichte toets in teksten en muziek bijzonder
aan en werkt bovendien aanstekelijk op mijn humeur. Emma Beaton levert tevens
drie prachtige tracks aan. Verder covert men Caleb Lauder's New Shoes,
Kristin Andreassen's Send Me A Letter en Keenan/Devonie's We Will
Have Our Day.
Hans Jansen.
Website, http://www.joykillssorrow.com/
Releasedatum, 23 februari 2010, Signature Sounds.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten