"All music is folk music. I ain't never heard no horse sing a song" Louis Armstrong

woensdag 5 oktober 2011

June Tabor & Oysterband: Ragged Kingdom.


June Tabor & Oysterband:  Ragged Kingdom.

 June Tabor, grande dame van de Engelse folk, behoeft amper introductie. Nog dit jaar bracht zij haar laatste solo album Ashore getiteld  uit. Een welhaast klassiek getoonzette auditieve ervaring van jewelste die eerlijk gezegd toch ook enige frivoliteit ontbrak. Over frivoliteit en vooral dynamiek valt op het samen met folk-rockers Oysterband geconcipieerde  Ragged Kingdom in het geheel niet te klagen. Het betreft hier een vervolg op het ruim 21 jaar geleden samen uitgebrachte en wisselvallige Freedom and Rain.

 Tabor & Oysterband lijken op Ragged Kingdom her en der regelrecht terug te grijpen op de donkere en broeierige energie van de post-punk eind jaren zeventig en begin jaren tachtig vorige eeuw. Legendarische vaandeldragers Joy Division vertolkten exemplarisch de kilte van de koude oorlog op zijn hoogtepunt en de Europese economie tegelijkertijd op zijn dieptepunt. Love Will  Tear Us Apart wordt hier met veel respect voor het origineel vastgelegd. Volksmuziek uit de 20e eeuw inderdaad. Ook P.J. Harvey’s That Was My Veil en traditional Judas (Was A Redhead Man) kennen de klankkleur uit diezelfde tijd. Stuwende donkere bastonen vergezellen de rollende en roffelende drums alsof Martin Hannett voor de productie tekende. Ragfijne akoestische snaarinstrumenten liggen hier als verfijnd brokaat op het donkerpaarse fluweel. 

 Naast deze stemmingsvolle donkerte is er ruim plaats voor traditionals als Bonny Bunch Of Roses voorzien van een intro die in een spaghetti-western niet misstaan had. Samen met Oysterband’s John Jones duetteert Tabor in het energieke Son David afkomstig uit de Scandinavische/ Amerikaanse traditie en het uit diezelfde windstreken afkomstige If My Love Loves Me. Uitgebracht op single zou dit in een ideale wereld zomaar een alternatieve radio hit zijn.

Rustpunten zijn o.a. het geheel vocale (When I Was No But) Sweet Sixteen en Shel Silversteins over de Amerikaanse burgeroorlog handelende The Hills Of Shiloh. De grote bard Dylan wordt hier geëerd met een  davererende versie van zijn Seven Curses. Afsluiter is het overbekende The Dark End Of The Street, soul en folk in optima forma.

Folk-rock met tonen van post-punk verlenen Ragged Kingdom de nodige glans. Onweerstaanbaar  voor vleermuizen en folkies van toen en nu.


Hans Jansen.

Releasedatum 19 september 2011, Topic Records

Geen opmerkingen:

Een reactie posten