June Tabor & Oysterband: Ragged Kingdom.
June
Tabor, grande dame van de Engelse folk, behoeft amper introductie. Nog dit jaar
bracht zij haar laatste solo album Ashore
getiteld uit. Een welhaast klassiek
getoonzette auditieve ervaring van jewelste die eerlijk gezegd toch ook enige
frivoliteit ontbrak. Over frivoliteit en vooral dynamiek valt op het samen met
folk-rockers Oysterband geconcipieerde Ragged Kingdom in het geheel niet te
klagen. Het betreft hier een vervolg op het ruim 21 jaar geleden samen uitgebrachte
en wisselvallige Freedom and Rain.
Tabor
& Oysterband lijken op Ragged
Kingdom her en der regelrecht terug te grijpen op de donkere en broeierige
energie van de post-punk eind jaren zeventig en begin jaren tachtig vorige
eeuw. Legendarische vaandeldragers Joy Division vertolkten exemplarisch de
kilte van de koude oorlog op zijn hoogtepunt en de Europese economie
tegelijkertijd op zijn dieptepunt. Love
Will Tear Us Apart wordt hier met
veel respect voor het origineel vastgelegd. Volksmuziek uit de 20e
eeuw inderdaad. Ook P.J. Harvey’s That
Was My Veil en traditional Judas (Was
A Redhead Man) kennen de klankkleur uit diezelfde tijd. Stuwende donkere
bastonen vergezellen de rollende en roffelende drums alsof Martin Hannett voor
de productie tekende. Ragfijne akoestische snaarinstrumenten liggen hier als
verfijnd brokaat op het donkerpaarse fluweel.
Naast
deze stemmingsvolle donkerte is er ruim plaats voor traditionals als Bonny Bunch Of Roses voorzien van een
intro die in een spaghetti-western niet misstaan had. Samen met Oysterband’s John
Jones duetteert Tabor in het energieke Son
David afkomstig uit de Scandinavische/ Amerikaanse traditie en het uit
diezelfde windstreken afkomstige If My
Love Loves Me. Uitgebracht op single zou dit in een ideale wereld zomaar
een alternatieve radio hit zijn.
Rustpunten
zijn o.a. het geheel vocale (When I Was
No But) Sweet Sixteen en Shel Silversteins over de Amerikaanse burgeroorlog
handelende The Hills Of Shiloh. De
grote bard Dylan wordt hier geëerd met een
davererende versie van zijn Seven
Curses. Afsluiter is het overbekende The
Dark End Of The Street, soul en folk in optima forma.
Folk-rock
met tonen van post-punk verlenen Ragged
Kingdom de nodige glans. Onweerstaanbaar
voor vleermuizen en folkies van toen en nu.
Hans Jansen.
Releasedatum 19 september
2011, Topic Records
Geen opmerkingen:
Een reactie posten