Folk Lantern maakt de balans op. Van vijftien naar elf.
11. Kris
Delmhorst, Blood Test
Voor
de opnamen van haar nieuwe album Blood
Test keerde singer songwriter Kris Delmorst terug naar haar geboortegrond
Brooklyn. In nauwe samenwerking met zanger en gitarist Anders Parker legde ze
het materiaal vast. Bij herhaalde beluistering van dit bijzonder geslaagde
album dringt zich onwillekeurig de verleidelijke gedachte op dat Delmhorst goed
binnen de huwelijkse staat en het moederschap gedijt. Het nieuwe album getuigt in
zijn geheel van de nodige energie en levenslust. Haar smeulende stem straalt
meteen de vertrouwde warmte uit waarbij de sterke melodieën zich onmiddellijk
in de hersenpan vasthaken. Met Blood
Test brengt Kris Delmhorst een even afwisselend als energiek album. Wat mij
betreft te
beschouwen als ideale staalkaart van haar niet geringe talent.
12. Leo James, High Times & Bad Weather

Gestoken in een eenvoudig kartonnen
hoesje presenteert de Britse singer-songwriter Leo James zijn album High Times & Bad Weather. Voor hem
geen spannende artiestennaam of gesoigneerd uiterlijk. In houthakkershemd,
spijkerbroek en voorzien van een akoestische gitaar laat hij zich ergens aan de
oever van een meer portretteren. Sommige artiesten kunnen nu eenmaal geheel op
de kwaliteit van hun werk vertrouwen. Het is mij onmogelijk om naar het werk
van Leo James te luisteren zonder dat hierbij de gedachten afdwalen naar de
warme vocalen van John Martyn. James blijkt over een vergelijkbaar zachte en
verleidelijk hese stem als zijn vooraanstaande voorganger te bezitten. Zijn
prachtig vloeiende spel op lap steel, dobro en gitaar doen mij wel wat aan dat
van Kelly Joe Phelps denken. Op zijn beurt werd Phelps met John Martyn
vergeleken waarmee de cirkel rond is. Met het over de gehele linie sterke High Times & Bad Weather
presenteert Leo James zich als een bijzonder en talentvolle vakman. Het fraai
opgenomen album laat zowel snaren als stem optimaal tot hun recht komen.
13. O’Hooley
& Tidow, The Hum
Twee jaar
geleden brachten Belinda O’Hooley en Heidi Tidow hun laatste album The Fragile uit. Het betrof een fraai
en harmonisch album vol verleidelijke arrangementen en roerende stemmen. Op het nieuwste album, The Hum
getiteld, zetten O’Hooley & Tidow een volgende stap. Gebleven zijn de
perfect harmoniërende stemmen, piano en accordeon. Nieuw zijn o.a. de gierende
en striemende vioolarrangementen plus inventieve percussie van
multi-instrumentalist en producer Gerry Driver. Waar anderen nieuwe elementen soms als
extra toefjes slagroom toevoegen, verwerken O’Hooley & Tidow deze als
vanzelfsprekend. Hierdoor worden deze elementen eerder als verrijking dan als
wezensvreemd ervaren. Met hun perfect vervlochten stemmen en buitengewone
muzikaliteit blijven O’Hooley en Tidow één van de meest boeiende duo’s in de
hedendaagse folk scene.
14. Si Barron,
Sweet Billy Caution
Niet zelden schuilt de
kracht van muziek in eenvoud. De in Somerset gevestigde zanger en
multi-instrumentalist Si Barron getuigt van deze kracht op zijn soloalbum Sweet Billy Caution. Barron nam zijn laatste album binnen twee dagen op in een
Spartaans ingerichte ruimte. Si streefde met deze werkwijze het directe,
dynamische geluid na van een live
optreden. Hij is hierin zondermeer geslaagd. Voor Sweet Billy Caution selecteerde Barron negen traditionals en twee
covers. Het album is een echte solo-onderneming geworden. Zo neemt hij naast
zang ook alle instrumenten voor zijn rekening. Hij maakt hierbij gebruik van
o.a. gitaar, dulcimer,
harmonium, fluit
en spaarzame drums.
15. Eliza & Martin Carthy, The Moral of the Elephant
Voor
het dit jaar gepresenteerde album The
Moral of the Elephant besloten vader en dochter het weer eens met zijn tweeën te
proberen. Het mede door Oliver Knight geproduceerde album is vrijwel live opgenomen en
geheel opgetrokken uit slechts stem, gitaar en viool. Vader
en dochter selecteerden voor het album acht traditionals. Verder bewerkte men
drie door derden geschreven stukken. Door de subtiele instrumentatie ligt de
nadruk op beider doorleefde stemmen. Met The
Moral of the Elephant presenteren Martin & Eliza Carty een even fris
als ongecompliceerd klinkend album.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten