The Ashtray Hearts, The Strangest Light.
Het
is alweer acht jaar geleden dat de uit Minneapolis afkomstige band The Ashtray
Hearts van zich horen liet. Aan die periode maakt men nu met hun derde album The Strangest Light een einde. In de
tussenliggende periode woonde zanger Dan Richmond op de Balkan en in Oregon.
Via email hielden de leden van de band onderling contact en wisselde men ideeën
uit welke uiteindelijk tot dit nieuwe album hebben geleid. Zelf ziet men The Strangest Light zowel als een
afsluiting van een periode als een nieuwe start voor de band. Vanaf het debuut Old Numbers en opvolger Perfect Halves grossiert men in warme
en weelderige americana. Hun muziek lonkt her en her naar de jaren zeventig en
wordt ook wel als “appartment music” omschreven. In mijn fantasie klinkt de
band soms als Buffalo Tom die zich op een warme, lome zomerdag aan de meest
melancholieke liedjes van Counting Crows vergrijpt. De band deelde het podium
met o.a. Richard Buckner, Okkervil River en Laura Veirs. Helaas heeft men afscheid
genomen van toetsenist Bard Augustine. Zowel o.a. zijn accordeon als wurlitzer
worden gemist. Gebleven zijn de sfeervolle en klagelijke vocalen van Dan
Richmond evenals het herkenbare gitaargeluid van de band als John Jerry op
drums, Aaron Schmidt op trompet, piano en achtergrondvocalen. Ook bassist Ryan
Scheife en Steven Yernberg op gitaar, piano, banjo en achtergrondvocalen mogen
zich tot de vaste waarden rekenen.
The Strangest
Light
laat zich waarderen als het album waarop The Ashtray Hearts ondanks hun
fragmentarische recente verleden zich het meest als collectief presenteert.
Naast songs van Dan Richmond bevat het album voor het eerst liedjes van
gitarist Steve Yernberg zoals het ingetogen titelnummer. Ook multi-instrumentalist
Aaron Schmidt levert een bijdrage met de uitgesponnen afsluiter White Church Hill. Hier werkt de band
langzamerhand naar een climax toe waar de gitaren van Richmond en Yernberg
schitteren. Critici waarderen de bijzonder fraaie teksten van The Ashtray
Hearts waarin vrijwel geen enkel cliché te horen is en achter de woorden een
wereld schuilgaat. Tegelijkertijd maakt men er gewag van dat de melodieën soms
zo doorsnee en lijdzaam zouden zijn. Aan dergelijke luisteraars zou ik willen
adviseren zich verder in het werk van de band te verdiepen. Aan de oppervlakte
mag geen revolutie worden gevoerd, nadere beluistering laat een grote variatie
horen. Schijnbaar stilstaand water laat niet zelden juist een optimale blik op de
bont geschakeerde bodem toe.
Het
album start met het ingetogen en aansprekende Books. De band opent hiermee een reeks van maar liefst negen korte
en samengebalde songs. Allen klokken maar net onder of boven de drie minuten.
De luisteraar blijft hierdoor niet ontevreden maar juist met de nodige
gretigheid naar het vervolg achter waardoor The Strangest Light nu al wekenlang mijn woon-werkverkeer
begeleidt.
Men
schroeft vervolgens het tempo op met Let
It End waarin elektrische gitaren en warme toetsen om voorrang strijden.
Via alternatieve radio zou dit zomaar tot een hit kunnen uitgroeien. Datzelfde
geldt evenzeer voor het energieke Sister
en Last Request. Probeer dit maar
weer eens uit je hoofd te krijgen! Met Dying
Lights, This Lights, Hollow Heart en Brother laat men horen onnavolgbaar te excelleren in wonderschone droefgeestigheid.
Hartzeer op muziek gezet, verhalend over verlies en de laatste kans om hier nog
enige verandering in aan te brengen.
Met
The Strangest Light tonen The
Ashtray Hearts dat zij niets van hun oorspronkelijke magie verloren hebben.
Sterker het lijkt hun meest geïnspireerde album tot nu toe te zijn. The Strangest Light, een rijke verzameling
melancholieke liedjes voor bij de centrale verwarming.
Hans Jansen
Website http://theashtrayhearts.com/
Releasedatum, 22 januari 2012 Free Election Records.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten