"All music is folk music. I ain't never heard no horse sing a song" Louis Armstrong

zaterdag 11 oktober 2014

Ewan McLennan, Stories Still Untold

Onlangs werd ik gegrepen door het werk van de Schotse folkzanger Ewan McLennan. Zijn eerste twee albums gingen tot voor kort geheel langs mij heen. Collega en mentor Martin Simpson verfraaide met zijn gitaar het voorgaande album The Last Bird To Sing. Voor het nieuwe album Stories Still Untold staat hij samen met Dick Gaughan ditmaal McLennan met raad en daad bij. Net als Gaughan beschikt McLennan over een bijzondere en karakteristieke zangstem. Gecombineerd met zijn rijk geschakeerde gitaarspel levert dit misschien wel zijn beste album tot nu toe op.


Bij het tot stand komen van de vorige albums legde McLennan een van tevoren gemaakte selectie vast. Ditmaal betrok hij de studio voorzien van een ruime collectie liederen. Vervolgens besloot hij ter plekke wat het beste bij elkaar paste. McLennan laat zich opnieuw door een aantal gerenommeerde muzikanten bijstaan. Ditmaal spelen Salt House leden Lauren MacColl (altviool) en Siobhan Miller (achtergrondvocalen) een rol naast Beth Porter (cello), Inge Thomson (accordeon) en Ross Ainslie (fluit). Hoewel het album hiermee breder van opzet lijkt is het geheel juist spaarzaam geïnstrumenteerd.

Naast traditionele en zelfgeschreven stukken vertolkt McLennan werk van o.a. de Schotse dichter Robert Burns. Met akoestische gitaar, cello en fluit opent het album. Zij onderstrepen binnen A Beggar het verhaal van de stelende bedelaar en zijn jonge geliefde. Out On The Banks laat diezelfde cello prominent binnen het geluidsbeeld figureren. In het met een fraaie zangmelodie opgesierde The Shearing wordt een ongelukkige meid door haar soldaat, op weg naar het front, achtergelaten. Enkele weken geleden maakte ik via internetradio door  Song of the Lower Classes  voor het eerst kennis  met Stories Still Untold. Eén van de auteurs van dit lied, Ernest Jones, werd in 1848 tot twee jaar eenzame opsluiting veroordeeld voor zijn als opruiend beoordeelde toespraken. Rechtstreeks in het hart van het album geplaatst bereikt McLellan met het zelfgeschreven The Ballad of Amy Nielsen een onbetwistbaar hoogtepunt. Hij is zichtbaar trots op het resultaat gezien het uitdrukkelijk vermeldde `This is a song I wrote` in plaats van de gebruikelijke credits. Het aangrijpende lied, dat tevens de titel van het album aanlevert, portretteert verschillende generaties scheepswerkers uit Dublin door de jaren heen.



Anaïs Mitchell en Jefferson Hamer putten vorig jaar uit de door Francis J. Child aangelegde verzameling `The English and Scottish Popular Ballads` ten behoeve van het Child Ballads album. McLennan brengt op zijn beurt Prince Robert waarin de prins de woede van zijn moeder wekt door, zeer tegen haar uitdrukkelijke wens in, toch met zijn liefje te trouwen. Helaas overleeft de prins dit avontuur niet. Moeder vergiftigt hem om zich vervolgens in het verdriet van zijn weduwe te verkneukelen. Het album besluit met het fraai melodieuze Coorie Doon waarin een door het vele werken vermoeide mijnwerker zijn kind liefdevol toezingt.

Met Stories Still Untold brengt Ewan McLennan verhalen waarmee hij het heden met het verleden verbinden wil. Hij wil hierbij vooral over het leven van gewone mensen vertellen. Het resultaat is een even oprecht als aangrijpend album.

Hans Jansen

Webpage http://www.ewanmclennan.co.uk/
Releasedatum 29 september 2014 Fellside