Componist Anouar Brahem liet zich bij het tot stand komen van zijn nieuwe werkstuk
Souvenance inspireren door de
Arabische lente. Juist in zijn geboorteland Tunesië lijkt de revolutie met
vallen en opstaan voorlopig de meeste kans op enig succes te boeken. Volgens
Brahem gaat het om buitengewone gebeurtenissen die het leven van miljoenen
mensen opschudt en hopelijk duurzaam verandert. De gehele samenleving wordt als
het ware in het diepe gegooid. Veranderingen gaan gepaard met
gevoelens van zowel grote angst als met vreugde en hoop. Niet dat er een oorzakelijk
verband is tussen de composities en de gebeurtenissen aldus Brahem maar de
Arabische lente heeft hem uiteraard niet onberoerd gelaten. De onrust en veranderingen
hebben uiteindelijk toch de nodige impact op zijn leven en werk gehad.
Brahem presenteerde zijn nieuwe werk Souvenance voor het eerst in het Romeinse theater van Carthago voor een publiek van 8000 mensen. Het album werd vorig jaar opgenomen in Lugano. Dit gebeurde onder leiding van producer Manfred Eicher. Hij voorzag al menig album van het hoog in aanzien staande ECM label van een glashelder geluid. Brahem laat zich op Souvenance bijstaan door de geweldige pianist François Couturier, Klaus Gesing (basklarinet/sopraan saxofoon) en Björn Meyer (bas). Het Tallinn Chamber Orchestra speelt verder een prominente rol. Zoals vanouds staat vanzelfsprekend de oud (snaarinstrument afkomstig uit het Midden Oosten) centraal door Brahem zelf bespeeld.
Het
album opent met Improbable Day. De
kans op revolutie in zijn vaderland was onwaarschijnlijk klein maar toch begon
juist daar de Arabische lente. Dit gegeven onderstreept Brahem niet met
tromgeroffel of schetterend koper. Nee, op bedaarde toon zwaait hij de scepter.
Voert aanvankelijk een elegante piano de boventoon, al rap wordt deze van breekbare
orkestratie en oud vergezeld. Bas en
blazers zorgen verderop het album juist voor de nodige scherpte en dynamiek. Elders
is de toonzetting van meer dramatiek voorzien en wordt ook het geweld en de
grimmigheid van de revolutie in al zijn subtiliteit hoorbaar.
Aanvankelijk liet zich dit dubbelalbum als net iets teveel van het goede beluisteren. Inmiddels weet ik beter en ben ik gebiologeerd geraakt door dit ontroerende werkstuk. Wellicht geheel in tegenstelling tot de thematiek ervaar ik het nochtans als een even langdurig als weldadig warm bad.
Hans Jansen
Website http://www.anouarbrahem.com/
Releasedatum, 12 januari 2015 ECM
Geen opmerkingen:
Een reactie posten