"All music is folk music. I ain't never heard no horse sing a song" Louis Armstrong

maandag 7 september 2015

Jonathan Day, Atlantic Drifter

Ruim vier jaar geleden bracht de uit Shropshire Engeland afkomstige Jonathan Day zijn album Carved In Bone uit. Het belandde ondanks stevige concurrentie hoog in mijn jaarlijst. Zijn vroegere werk was aanvankelijk o.a. geïnspireerd door zijn christelijke levensovertuiging. Later werd het tevens bepaald door een steeds sterker politiek bewustzijn vergezeld van muzikale invloeden van over de wereld. Op Carved In Bone liet Day zich voornamelijk inspireren door de natuur. Het album werd goed ontvangen en leidde tot een wereldwijde tournee.



 

Tijdens zijn reizen schreef Jonathan het materiaal voor zijn nieuwe album Atlantic Drifter. Hij nam het album onderweg op. Zijn reis bracht hem o.a. in Denemarken, Amerika, Thailand, Finland, Griekenland en China. Naast het schrijven van songs hield hij zich tijdens de Carved In Bone tour door de VS bezig met het fotograferen van Amerika. Het biedt een kijk op hoe deze Brit dit land ervaart. Het door Day vervaardigde fotoboek Postcards from the Road vormde de opmaat voor Atlantic Drifter.

Jonathan opent Atlantic Drifter met het in de Blue Ridge Mountains, Virginia opgenomen Café in the Valley of the Fire Church. Het wordt, net als het grootste gedeelte van het album, gedomineerd door akoestische gitaar en contrabas. Een onweerstaanbare combinatie. Opvolger Sea Of Birds kent een aanlokkelijke melodie en wordt van een fluit vergezeld. Binnen het stemmige A Book Of Hours wordt de luisteraar onverhoeds vergast op kleine snippers zang afkomstig van het St. Sofia Cathedral Choir uit Minsk. Later wacht, in alle eenvoud en met fraai wiegende melodie, Sita’s Last Dance. De opgebouwde cadans wordt halverwege meesterlijk door een galmende elektrische gitaar doorsneden. 
 



Met kopstem en percussie daagt Day de luisteraar op An Onnagata Kami Infest my Forest uit. Diezelfde uitdaging ligt in het door Robert Lake en Paul Wassall geschreven Innocene Again besloten. Jonathan wordt op het stuk begeleid door Kristi and the Links waarbij hij alle facetten van zijn stem aan bod laat komen. Tussendoor strooit Day dan nog met een basale uitvoering van traditional en shanty song Shallow Ground en het voor stem en akoestische gitaar bestemde The Darkling Sky. De reis is beëindigd, het begint te schemeren.

Het voorgaande album Carved In Bone was een muzikaal rijk album. Op Atlantic Drifter beperkt Jonathan de instrumentatie tot het hoogstnodige. Daarbij kent het album enkele verrassende accenten. Door de beperkte instrumentatie komt de nadruk nog meer op de voordracht van Day te liggen. Zijn nadrukkelijk aanwezige stem herbergt de nodige dramatiek die hij wederom goed weet te doseren. Atlantic Drifter en Carved In Bone, twee kanten van dezelfde medaille.


Hans Jansen

Website http://www.jonathanday.net/music/atlantic-drifter-album-launch-tour/
Releasedatum 25 september 2015 Niimiika