Nu met het
verschijnen van het met de klassiek geschoolde pianiste Simone Dinnerstein
vervaardigde album Night lijkt Tift
Merritt definitief een weg naar mijn gehoor gevonden te hebben. Beiden
ontmoeten elkaar in 2008 tijdens een interview voor een radioprogramma, werden
vrienden die tevens in elkaars werk geïnteresseerd geraakten. Al snel besloten
beiden de talenten te combineren met als resultaat een album waarop folk en
klassieke muziek versmelten. Gezamenlijk stelde men een brede waaier van
materiaal samen bestaande uit een aantal songs geschreven door Tift Merritt
vergezeld door werk van o.a. Schubert, Billie Holiday, Bach, Patty Griffin en Purcell.
Het geheel vloeit even natuurlijk als vanzelfsprekend in elkaar over in een
glasheldere productie waarbinnen elk klein detail telt.
Het
album opent met Tifts eigen zachte Only
In Songs en zet hiermee meteen de toon. Beiden rijgen deze serene opener
zonder onderbreking aan Schuberts Night
and Dreams waarop Merritts meeslepende stem ingetogen schittert en een
vleugje mondharmonica niet blijkt te detoneren. De uitvoering van het door
Billie Holliday geschreven Don’t Explain
zal vervolgens door zijn prachtige precisie menig liefhebber van Mathilde Santings
onvolprezen Breast and Brow album een
plezier doen. De klankkleur van Don’t
Explain kent een opmerkelijke overeenkomst met dat album en laat Merritts
stem in een geheel ander daglicht horen.
Gelukkig
kiezen Dinnerstein en Merritt voor een klein gehouden uitvoering van Purcells Dido’s Lament. De met dit werk bekende
luisteraar zal hierdoor wellicht slechts zijdelings aan de overrompelende
versie van bijvoorbeeld Jessye Norman refereren. Beiden hebben een plek onder
de zon. Het is verleidelijk om m.b.t. een album van een dergelijke importantie
en impact werkelijk elk stuk te beschrijven. Laat ik mij tot de meest
aangrijpende stukken beperken zonder de rest hierbij tekort te willen doen.
Van
de bekende traditional Wayfaring Stranger
heb ik inmiddels talloze uitvoeringen in de kast staan. Eén van de allermooiste
is op Night vastgelegd. Slechts
gewapend met een akoestische gitaar verricht de soms gebroken stem van Merritt
wonderen. Dat Merritt daadwerkelijk op haar best binnen een kleine setting
presteert laat zij met Still Not Home horen.
Deze op haar Travelling Home album verschenen
song is hier ontdaan van zijn bonkende ritme en andere “verfraaiingen”. Hier
blijkt het niet zomaar een zoveelste song op een relatief anoniem klinkend
album te zijn, maar krijgt het de ruimte om in al zijn eenvoud te schitteren.
Absoluut
prijsnummer van dit album is wat mij betreft het emotionerende Colors. Merritt bezingt hier haar diepste
twijfels in het volste vertrouwen dat ze ooit antwoorden op al haar vragen krijgt.
Tift beroert stilletjes de snaren van haar gitaar, Dinnerstein doet een greep
naar het klankbord van de piano. Meer is niet nodig om te ontroeren. Hoogtepunten
zijn verder de Keltische folksong I Will
Give Love an Apple waarin beiden met zachte gitaar en kalme toetsen de
nodige diepte aanbrengen. De dieppersoonlijke titelsong Night, een origineel van Patty Griffin, maakt met zijn mooie
melodie in verstilde uitvoering tevens de nodige indruk evenals het door
Merritt geschreven Feel Of The World.
Merritt
en Dinnerstein steken de luisteraar een hart onder de riem door af te sluiten
met een soulvolle uitvoering van I Can
See Clearly Now (Johnny Nash). Ook hier het volste vertrouwen: niets dan
prachtige blauwe lucht in het vooruitzicht. Het klinkt welhaast als een
bevrijding aan het einde van dit delicate album.
Hans Jansen.
Releasedatum 19 maart, Sony Classical
Geen opmerkingen:
Een reactie posten