Voor haar achtste album The Littlest Prisoner deed Scheinman een beroep op de kwaliteiten van producer Tucker Martine. De ruggengraat van het album wordt gevormd door het kenmerkende gitaargeluid van Frisell vergezeld van de door Brian Blade bespeelde drums. Naast de onlangs ontdekte vocalen neemt Jenny viool en mandoline voor haar rekening. Het album bestaat uit geheel zelfgeschreven werk, zeven vocale stukken aangevuld met drie instrumentals. Ze wekt hiermee een boeiende mengeling van jazz, country en folk tot leven. Het even eenvoudig als doeltreffend geïnstrumenteerde geheel is binnen drie dagen opgenomen.
Scheinman opent haar nieuwe album met het loom wiegende Brother waarbij haar fraaie stem zich
meteen in je oor nestelt. Ze weet hiermee accuraat te doseren, evenals de instrumentatie
klinkt nergens ook maar iets teveel. Binnen het uptempo gebrachte Run, Run, Run laat ze voor het eerst
haar viool spreken waarmee ze een vleugje bluegrass suggereert. De drie instrumentals
zijn fraaie rustpunten en goed over het album verdeeld. Ze roept hiermee
beurtelings zowel verstilling, elegantie als prikkelende energie op. Binnen het
even aanstekelijke als intieme The
Littlest Prisoner richt zij zich rechtstreeks tot haar ongeboren kind.
Scheinman schreef het lied tijdens haar zwangerschap. Bruce Cockburn, met wie zij
regelmatig toert, leent naast Frisell zijn gitaar aan dit titelnummer.
Eén van mijn favoriete songs is het eveneens loom klinkende Houston waarop Brian Blade wederom de achtergrondvocalen verzorgt. Scheinman schetst hier zowel gevoelens van kwetsbaarheid als van onbeschaamd verlangen. Ze doet dit bijzonder fraai door de bezongen gevoelens aan beelden uit de acupunctuur te verbinden. Met het dromerige Just a Child weet Jenny moeiteloos de aandacht van de luisteraar vast te houden. Het eveneens ruim bemeten Sacrifice besluit dit album. Hier heerst stil verdriet om een verloren geliefde aan wie ze het liefst een kwart van haar leven vergeefs spendeerde. Wat rest is hun gezamenlijke kind. Mannen zijn nu eenmaal niet in staat om offers te brengen verzucht ze vergezeld van haar vastberadenheid om de pijn en het verlies manmoedig te dragen.
Met The Littlest
Prisoner lijkt Jenny Scheinman definitief haar stem gevonden te
hebben. Diep geworteld in de jazz,
country en folk brengt zij haar navrante teksten betoverend waarbij zelfs de kleinste
stembuiging de grootste betekenis kan hebben.
Hans Jansen.
Webpage http://jennyscheinman.com/bio/
Releasedatum 6 mei 2014 Sony Masterworks
Geen opmerkingen:
Een reactie posten