Ondanks dat Newton op haar nieuwe album voor net iets meer instrumentale diversiteit kiest klinkt ook Changeling even ongekunsteld als voorganger The Shadowside. Ditmaal zet zij collega harpiste Corrina Hewat op achtergrondvocalen in. Daarnaast geeft Lauren MacColl (viool en vooral bekend van de Schotse formatie Salt House) acte de présence. Verder klinken de cello en zingende zaag van Su-a-Lee (bekend van haar werk met o.a. Eliza Carthy en Bella Hardy), de percussie van Mattie Foulds evenals de hoorn van Alec Frank-Gemmill.
Newton liet zich inspireren door verhalen waarin feeën, trollen en elfen een hoofdrol spelen. Zij stalen baby’s van nietsvermoedende mensen en legden daarvoor in de plaats één van hun eigen nakomelingen. Rachels verklaring van deze sagen is dat het mogelijk ging om kinderen met een lichamelijke en of verstandelijke beperking. Mogelijk dienden deze verhalen tevens om uitdrukkingte geven aan het ondenkbare en onverklaarbare. Sommige traditionele stukken heeft Newton bewust van een iets lichtere toon voorzien. Zo zijn sommigen de snode ontvoerders net iets te slim af en weten daarmee hun kroost voor zich te behouden.
Met het bekende Gaelic slaapliedje Mo Chubhrachan opent het
album. Zij ging bessen plukken, legde de baby even terzijde maar vond het nooit
meer terug luidt het verhaal. Harp, viool en een zachte hoorn verlenen het
drama de nodige diepte. Op de sprankelende instrumental The Changeling Reel spelen de viool van MacColl en cello van Su—a
Lee zich vervolgens in de kijker. Dat niet alleen baby’s voor hun lot hoefden
te vrezen laat Queen of Elfan’s Nourice
horen. Hier wordt een kersverse moeder ontvoerd zodat zij de spruit van
de elfenkoningin kan zogen. Menselijke moedermelk zou superieur zijn. Mogelijk dat
een dergelijk verhaal uitdrukking geeft aan het fenomeen dat wij nu als postpartum
depressie kennen. Het ingetogen When I’m
Gone wordt gedragen door het ritmisch plukkende geluid van vioolsnaren en
gaat naadloos over in de feeëriek klinkende instrumental Three Days. Viool en cello bewerkstelligen hier een ijl droombeeld.
Opvallend is dat Newton het door Sidney Goodsir Smith gedichte The Fairy Man vrijwel geheel aan de uit Edinburgh afkomstige singer-songwriter Adam Holmes laat waarin verder de zingende zaag een hoofdrol opeist. Stem, harp, viool en hoorn domineren vervolgens de verstild gebrachte traditional A Phiùthrag’s A Phiuthar. Newton markeert het einde van het album met de instrumental The Changeling Reel. Het stuk is al improviserend tot stand gekomen en sluit net als de gehele instrumentatie van Changeling naadloos aan bij de bezongen thematiek van dit gevoelige album.
Hans Jansen
Webpage http://www.rachelnewtonmusic.com/
Releasedatum 1 September 2014 Cadiz Music Ltd
Geen opmerkingen:
Een reactie posten