"All music is folk music. I ain't never heard no horse sing a song" Louis Armstrong

vrijdag 8 mei 2015

Dana Sipos, Roll Up The Night Sky

Na ruim 40 jaar intensief muziek luisteren dichtte ik mijzelf zo langzamerhand het talent toe dat ik op basis van het hoesontwerp beoordelen kon of het daarbij horende album mij al dan niet zou aanspreken. Eerlijk gezegd kwam ik daar doorgaans een heel eind mee. Het laatste album van zangeres en liedjesschrijfster Dana Sipos zette mij onlangs echter compleet op het verkeerde been. Roll Up The Night Sky leek mij op basis van de hoes totaal oninteressant.


Dana Sipos is afkomstig uit Yellowknife. Deze subarctische stad ligt in het hoge Noorden van Canada. De afgelopen jaren toerde ze intensief waarna ze onlangs in Banff middenin de Canadese Rocky Mountains neerstreek. Samen met producer en multi-instrumentalist Jordy Walker werkte zij een paar maanden aan haar nieuwste album Roll Up The Night Sky. Bij de eerste beluistering moest ik diep in mijn geheugen graven. Aan welke artiest herinnerde Dana Sipos mij ook alweer? Juist, aan Danielle Doyle. De warm hese stem van beide dames kent enige overeenkomst. Bij het bespreken van Doyle’s The Cartographer’s Wife werd geheel terecht een link naar de stem van o.a. Natalie Merchant gelegd. In tweede instantie moest ook ik bij het ondergaan van Roll Up The Night Sky aan het werk van deze voormalige 10.000 Maniacs frontvrouw denken.

Het werk van artiesten afkomstig uit landen met een indrukwekkende natuur wordt niet zelden in hoge mate mede daardoor bepaald. Ook Sipos weeft de nodige smaakvolle impressies uit het Canadese landschap door haar teksten. Het geluidsbeeld wordt naast haar fraaie stem ingevuld door o.a. gitaar, bouzouki, staande bas, mandoline, banjo, piano en omfloerst gespeelde percussie, strijkers en blazers.


Roll Up The Night Sky opent met het eenvoudig vormgegeven Old Sins waarna Dana Sipos het album langzaam maar zeker in al zijn variëteit opbouwt. Het opgeruimd klinkende My Beloved is van een welhaast jubelende tekst voorzien. Gecombineerd met de vrolijke melodie doet het wel wat aan het werk van de al eerder genoemde jonge Natalie Merchant denken. Het stuk is geïnspireerd op het Hooglied, afkomstig uit het Oude Testament. Met het in dromerige melancholie gedrenkte Portraits slaat het album juist richting bedachtzame schoonheid in. Sipos bezingt hier het enigszins onrustige gevoel dat je krijgt wanneer je een wandeling door een oud huis maakt waarbij alle portretten naar je lijken te kijken. In diezelfde categorie is het innemende Road To Michigan te plaatsen. Omfloerste drums en strijkers doen ook hier hun werk. Met het wederom van een fraaie melodielijn voorziene Holy People en A Coronary Tale stuurt Dana Sips vervolgens het album een andere kant op. Het in Oosterse sfeer badende Full Moon Sinners sluit het album af.

Met Roll Up The Night Sky brengt Dana Sipos een album waarop werkelijk alles bijzonder fraai afgewogen en wonderwel bij elkaar passend klinkt. Dit ingetogen en volstrekt naturelle album verdient zondermeer de onverdeelde aandacht van iedereen die folk georiënteerde muziek aan het hart drukt.


Hans Jansen

Website http://www.danasipos.com/
Release datum 30 April 2015 Muddy Roots Music Recordings
 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten