"All music is folk music. I ain't never heard no horse sing a song" Louis Armstrong

woensdag 15 juli 2015

Kaia Kater, Sorrow Bound

Onlangs verscheen een top bankier in Nieuwsuur. Zijn analyse: wanneer alles tegen blijft zitten wordt Griekenland een reservaat. Een reservaat waarin men karig leeft. In economisch opzicht gebeurt er weinig opzienbarends. Hij haalde in dezelfde zin Appalachia aan. Dit is het gebied dat wij als het berggebied en de cultuurregio in het oosten van de Verenigde Staten kennen. Het Appalachengebergte als geheel strekt zich uit vanaf het zuiden in Alabama naar Newfoundland in Canada. Het gebied mag in economisch opzicht zo zijn problemen kennen, in muzikaal opzicht behoort het tot de win gewesten van Noord Amerika.


De in Montreal en Toronto opgegroeide Kaia Kater laat zich binnen haar werk inspireren door de muzikale rijkdom afkomstig uit het Appalachen gebergte. Zij is van gemengd Afro-Caribische afkomst. Tot haar belangrijkste invloeden rekent Kaia o.a. Nina Simone en Olla Belle Reed. Al op jonge leeftijd vertrok zij naar West Virginia om zich er in traditionele dans en muziek te bekwamen. Kater debuteerde in 2011 met de EP Old Souls alvorens vorig jaar het debuutalbum Sorrow Bound verscheen. Onlangs werd het album opnieuw uitgegeven. Het geheel werd door Chris Bartos geproduceerd. Bartos werkte eerder met o.a. Sarah Harmer.

Kaia streeft er naar om een uniek geluid bij haar zelf passend te vinden. Tevens wil zij trouw blijven aan het traditionele geluid van deze roots muziek. Met Sorrow Bound verankert zij zichzelf binnen de traditionele muziek. Toekomstig wil zij echter de grenzen verder verleggen. Viool en banjo geven de toon aan binnen de traditionele ballades en zelfgeschreven stukken. Naast negen van vocalen voorziene songs kent het album drie instrumentals waarin banjo en viool de hoofdrol voor zichzelf opeisen.


Het album opent met When Sorrows Encompass Me Round. Naast zang en banjo wordt Kater hier bijgestaan door een eenzaam dolende elektrische gitaar bespeeld door Chris Bartos. Het stuk is gebaseerd op een old time fiddle tune maar is verder door Kaia zelf geschreven. Het beschrijft de wederwaardigheden van een weggelopen slaaf. Ondanks dat het album met bescheiden middelen opgenomen is weerklinkt er een behoorlijke variatie. Zo brengt Kater met het aanstekelijk klinkende En Filant Ma Quenouille een Frans-Canadees nummer. Daarop volgend vertrouwt ze geheel op haar eigen stem in het a capella gebrachte Moonshiner ondersteund door fraaie achtergrondvocalen van o.a. Jadea Kelley. Over het harde leven in lang vervlogen tijden verhaalt Kaia met West Virginia Boys waarbij de begeleiding van banjo ruimschoots volstaat. Wat klinkt er nu mooier dan stem en banjo aldus Kater? Het album sluit af met het kalme Come And Rest waarop haar tante Julia de achtergrond vocalen voor haar rekening neemt.

Momenteel werkt Kaia Kater aan een volgend album. Voor dat album selecteerde zij meerdere zelfgeschreven stukken vergezeld van divers Frans-Canadees werk en een aantal traditionals. Met het uitstekende Sorrow Bound presenteert Kaia Kater zich als een bijzonder veel belovend artiest.


Hans Jansen


Website http://www.kaiakater.com/
Releasedatum 16 juli 2015 Kingswood Records