Rachel Newton, The Shadowside.
Rachel Newton, zangeres en harpiste. Newton is Schotse
van geboorte en was in het recente verleden zowel actief met folk-formatie The
Shee als met het Emily Portman Trio. Begin deze maand debuteerde zij met haar soloalbum
The Shadow Side. Het album bestaat
uit voornamelijk traditionele liederen in het Engels en Gaelic gezongen en is tevens
voorzien van een aantal zelf geschreven instrumentale composities. Naast vocalen en harp levert Newton viool
en harmonium aan. Het geluidsbeeld wordt gecompleteerd door de zang,
gitaar en mandoline van Kris Drever en de percussie van Mattie Foulds (speelde
o.a. samen met echtgenoot Karine Polwart).
Hoewel albums onderling moeilijk te vergelijken zijn
moest ik bij beluistering van The
Shadowside toch ook met enige regelmaat denken aan A Quiet House, het laatste album van Julie Murphy. Beide albums
zijn zeer bescheiden van opzet, eisen de volledige aandacht van de luisteraar
op en zijn donker getoonzet. De verpakking van The Shadow Side sluit geheel aan bij de inhoud. Stemmige zwart-wit
fotografie laat een blik naar beneden en naar binnen gericht zien, tevens
opperste concentratie suggererend.
Op The Shadow
Side laat Rachel Newton zowel akoestische als elektronische harp horen.
Deze zijn prominent te beluisteren in maar liefst vijf instrumentale stukken,
allen divers van sfeer en opzet. Aanvankelijk klinkt Rung 2 lichtvoetig en gracieus waarna de gitaar van Drever en de
Spaans aandoende percussie van Foulds de nodige diepte toevoegen. Een discobeat
is in de verste verte niet te horen op The
Discoboat. Wel is door de fraaie percussie de nodige dynamiek aan de harp toegevoegd.
Titelsong The Shadowside laat op
zijn beurt juist weer bezonkenheid en intimiteit horen.
Het album opent met het weemoedig gezongen Lady Diamond waarin Rachel Newton haar
vocale vaardigheden volop ten toon spreidt. Kris Drever levert op Green Willow zijn meest prominente
bijdrage. Naast dragende akoestische gitaar zingt Drever op deze traditionele
ballade het gehele lied woord voor woord naast Newton. In het Gaelic gezongen 'S Toigh Leam Cruinneag Dhonn Nam Bo kiest Newton voor een moderne
benadering, dit in contrast met de traditionele zang. De akoestische en
elektronische harp brengen ritme samen met de akoestische gitaar, hier
vergezeld van een streepje harmonium. Julie Murphy trok onlangs op haar laatste
album het van Townes van Zandt afkomstige Kathleen
geheel naar zichzelf toe. Rachel Newton herhaalt datzelfde huzarenstukje met
het door Hank Williams geschreven I’m so
Lonesome I Could Cry. Zij weet dit met aangrijpende kwetsbaarheid voor het
voetlicht te brengen. Ook Must I Be
Bound vist in dezelfde wateren. Opvallende harp en fraaie viool
onderstrepen de bezongen dramatiek. Het album sluit af met het wederom in
Gaelic gezongen Am Bruadar Ud a Chunnaic
Mi hier slechts ondersteunt door een eenzaam harmonium.
Met The
Shadowside toont Rachel Newton zich als een uitzonderlijk talent. Het album
nodigt niet meteen uit tot vele luisterbeurten maar straalt door zijn naakte
eenvoud een schoonheid uit die mij raakt. Door zijn unieke karakter heeft The Shadowside een bijzondere plek in
mijn collectie ingenomen.
Hans Jansen
Website, http://rachelnewtonmusic.com/
Releasedatum, 2 juli 2012, Shee Records
Geen opmerkingen:
Een reactie posten