Het nieuwe album is voorzien van een
35-koppig orkest en integreert nieuwe stijlen als gospel, New Orleans jazz en
laat tevens een nieuwe speelsheid horen. Ondanks de toevoeging van instrumenten
en stijlen klinken de statige country-folk hymnen nergens overdadig maar afgewogen
en verfijnd. De belangrijkste attractie is en blijft de vriendelijke en tedere
stem van zangeres Sally Ellyson. Liefhebbers van het werk van Natalie Merchant maar
ook Catie Curtis zullen hier het nodige van hun gading vinden.
Het
album opent met titelsong Departure and
Farewell. Met dit afscheidslied gericht aan een voormalige geliefde legt
Hem vertrouwde lijntjes naar het eigen muzikale verleden.
Opvolger Walking Past The Graveyard, Not Breathing laat met zijn weelderige instrumentatie een ander geluid horen. Hier voeren gospelkoor en naar New Orleans neigende blazers de boventoon. Pure poëzie is te horen in The Jack Pine waar een stil wiegende steel gitaar partij biedt aan een zachtjes op de achtergrond ronkende elektrische gitaar.
Opvolger Walking Past The Graveyard, Not Breathing laat met zijn weelderige instrumentatie een ander geluid horen. Hier voeren gospelkoor en naar New Orleans neigende blazers de boventoon. Pure poëzie is te horen in The Jack Pine waar een stil wiegende steel gitaar partij biedt aan een zachtjes op de achtergrond ronkende elektrische gitaar.
Met
de single Tourniquet portretteert Hem,
afkomstig uit New York, de
thuisbasis Brooklyn. De stem van Sally Ellyson is bijzonder geschikt voor
wiegeliedjes, met Seven Angels laat
men hiervan een treffend voorbeeld horen. Even verderop legt men Bird Song vast, dit is Hem ten voeten
uit. Het is voorbeeldig geïnstrumenteerd en pretendeert niet meer te zijn dan
het is: een mooi slaapliedje voor volwassen. Hem heeft een zwak voor liedjes handelend
over reizen en reizigers. Na Cincinnati
Traveler en The City And The Traveler
van eerdere albums vraagt men nu aandacht voor Traveler’s Song. Reizen en gevoelens van heimwee worden treffend
verbeeld in deze door piano gedragen song voorzien van naar New Orleans hakende
blazers.
Met Last Call bezingt men zowel de geneugtes van reizen en avontuur als van simpelweg thuisblijven. De zachte samenzang van Hem stelt Ellyson in de gelegenheid om stilletjes aan naar een hoogtepunt toe te werken en te gloriëren. Afsluiter So Long grijpt terug naar gospel. Koor en blazers kunnen binnen deze finale de onderhuidse spanning en smeulende passie gelukkig amper toedekken.
Met Last Call bezingt men zowel de geneugtes van reizen en avontuur als van simpelweg thuisblijven. De zachte samenzang van Hem stelt Ellyson in de gelegenheid om stilletjes aan naar een hoogtepunt toe te werken en te gloriëren. Afsluiter So Long grijpt terug naar gospel. Koor en blazers kunnen binnen deze finale de onderhuidse spanning en smeulende passie gelukkig amper toedekken.
Op
Departure and Farewell wordt de
onderscheidende stem van Sally Ellyson vergezeld van een keur aan instrumenten.
Men weet hiermee elk nummer in al zijn genuanceerde gelaagdheid tot
een uniek geheel te maken. Met meer muzikale zeggingskracht dan ooit
tevoren slaat Hem voorzichtig nieuwe wegen in.
Hans Jansen.
Webpage http://www.hemmusic.com/
Releasedatum, 29 april 2013 Self rel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten