Om aan deze kritiek tegemoet te
komen stelden Josienne Clarke & Ben Walker twee jaar later het geheel uit
traditionals opgetrokken The Seas Are
Deep samen waarbij Walkers naam
vanaf nu ook op de hoes mocht prijken. Negen
fraai getoonzette liederen stelden alsnog de kritische achterban tevreden. Nu
ruim een jaar later brengen beiden opvolger Fire & Fortune uit.
Van meet af aan heb ik het werk van Josienne
Clarke en Ben Walker hoog zitten. Tegelijkertijd moet ik bekennen dat het mij gemakkelijk
valt dit vooral te bewonderen. Echt in het hart sluiten gelukte mij vaker niet
gemakkelijk. Dat zal iets te doen hebben met het welhaast hoofse karakter van het
werk. Met het nieuwe album Fire &
Fortune slaat men niet zozeer nieuwe
wegen in, wel brengen beiden vaker variatie aan.
Het album opent grandioos met het
delicate After Me. Evenals opvolger The Month Of January klinken deze
ingetogen stukken vertrouwd in de oren waarbij Clarke in laatstgenoemde
traditional met altblokfluit de nodige luister bij zet evenals de cello van Jo
Silverston (Emily Baker & The Red Clay Halo). Traditional The Seasons tapt echter uit een ander
vaatje. Hier kleuren een jazzy saxofoon (Clarke) en zoemende staande bas (John
Parker) de bezongen seizoenen geheel anders in waarna brushes en piano (Jim Moray)
die losse sfeer vast houden in het zelfgeschreven Another Perfect Love. Wat staan deze nieuwe kleuren hen goed. Dit
smaakt naar meer!
De traditional My Love Is Like A Red Red
Rose is vervolgens gevat in een gracieus strijkersarrangement. De gedragen
stem van Clarke klinkt intens waarna melancholie op diezelfde stembanden
neerslaat in hoogtepunt Sycamore Tree. De
verstilde sfeer slaat vervolgens meteen om met chant en titelnummer Fire
& Fortune. Bewonderenswaardig hoe men op dit album met stemmingen en
sfeer speelt.
Naar ingetogen folk keren beiden terug door traditional Green Grow The Laurels vast te leggen waarbij het strijkersarrangement wederom weet te imponeren. Dat Clarke met haar stem smeken kan, laat zij in het smeulende Anyone But Me horen. Hier reikt zij dieper naar binnen dan ooit te voren. Het album sluit even later af met traditional When A Knight Won His Spurs. Het inventieve en kristalheldere gitaarspel van Walker en de stem van Clarke resoneren nog lange tijd na in zowel hoofd als hart.
Josienne Clarke & Ben Walker brengen
met Fire & Fortune een zeer gevarieerd
album. Dit album laat zich als een ware groeibriljant kennen en opent nieuwe
mogelijkheden. Voor folk liefhebbers zoals ik: één van de belangrijkste albums van
dit rijke jaar.
Hans Jansen.
Hans Jansen.
Website http://josienneclarke.co.uk/
Releasedatum 22 juli 2013 Navigator Records.
Mooie review Hans, je verwoord precies wat ik ook van het album vind.
BeantwoordenVerwijderenInderdaad mooi verwoordt, Hans. Je slaat de spijker op zijn kop, dat het album een groeibriljant is. Maar persoonlijk hoop ik toch dat het volgende album weer alleen maar eigen werk gaat bevatten. Hoe mooi ook, zoals die traditionals vertolkt worden. Ze moeten gewoon hun eigen creatieve weg bewandelen. Hun eigen songs zijn geweldige kwaliteit. Er zijn al genoeg zangeressen die traditionals vertolken (June Tabor etc) Het is trouwens meer dan terecht dat Ben Walker genoemd wordt als albumartiest. Had al op het debuut moeten gebeuren!
BeantwoordenVerwijderenIk ben trouwens al verslaafd geraakt aan The weatherman. Heerlijke plaat!
mvg,
Theo
Traditionals zijn voor mij geen must. Wel hoop ik dat beiden die losse jazzy ondertonen verder uitwerken op een volgend album.
BeantwoordenVerwijderen