Voor nogal wat artiesten is het maken van een tweede album een bezoeking. Ook Ward kreeg hiermee te maken bij het samenstellen van haar nieuwste album Single Flame. Lange tijd was zij besluiteloos nu haar debuut Adelphi Has To Fly zo goed was ontvangen. Ze was bevreesd dat de nieuwe liedjes te ver van dat succesvolle album verwijderd zouden zijn. Uiteindelijk besloot ze zich simpelweg door haar eigen creativiteit mee te laten voeren. Zij koos ervoor om het gehele album met complexe arrangementen aan te kleden waarbij zij een poging deed om de teksten een centrale plek te blijven geven. De Engelse pers beoordeelt het nieuwe album onverdeeld positief. De algemene teneur is dat Ward met dit album een flinke stap vooruit heeft gezet.
De afgelopen weken heb ik verwoede pogingen gedaan om Single Flame tot mij door te laten
dringen. De eerste luisterbeurten stranden echter halverwege daar ik
de productie van Stu Hanna als te overdadig ervaar en deze het zicht op het geheel net iets teveel vertroebelt.
Lucy Ward getuigt in haar teksten op Single Flame van de nodige maatschappelijke betrokkenheid. Zo
verhaalt opener I Cannot Say I Will Not
Speak van de teloorgang van de idealen van de jaren zestig generatie. In For The Dead Men probeert zij de
stilzwijgende meerderheid te stimuleren om in actie te komen. Dit gaat echter
nogal eens gepaard met opdringerig tromgeroffel waarin de stem van Ward wat mij betreft teveel verloren gaat. Even verderop wordt haar stem binnen I Cannot Say I Will Not Speak met effecten bijgestuurd. Het breed opgezette The
Last Pirouette doet wat mij betreft enigszins gekunsteld aan. Indachtig het thema bezongen in Icarus worden er pogingen gedaan om tot ijle hoogtes te stijgen
waarbij het B3 orgel van Hanna dienstig zou kunnen zijn. Ook hier overschaduwd de productie het geheel wat mij betreft teveel.
Vanaf traditional Lord I
Don’t Want To Die haak ik met genoegen weer aan. In gemodereerde vorm
zou deze vreemde in eend in de bijt niet op Adelphi Has To Fly hebben misstaan. En dan voltrekt zich een klein
wonder. Met eenvoudige toetsen, strijkers en een stem recht uit het hart wordt Ink gebracht. Dit raakt op alle plekken die de beste zangeressen in
mijn collectie raken. Afsluiter Shellback doet het nog eens dunnetjes
over. Gitaar, een paar door toetsen aangebrachte accenten vergezeld van Wards
stem vertellen een verhaal dat dwars door de generaties heen gehoord en
nagevoeld kan worden. Precies dat was de opzet van Ward: zingen over zaken waarmee
je een emotionele band aan kan gaan en die echt betekenis voor anderen hebben.
Hans Jansen.
Website, http://www.lucywardsings.com/
Releasedatum 19 augustus 2013, Navigator Records
Mooi Hans om ook eens te lezen wat maakt dat je een album niet pruimt. Na het openingsnummer kan ik van het merendeel prima genieten. Wel eens dat het hier en daar met wat minder bombast beter was geweest. Haar kracht ligt in haar stem, haar voordracht met die typische tongval. Het staat haar te prijzen dat ze een andere invulling heeft durven kiezen. Wat mij betreft in een balans die doorslaat naar het positieve. Het indrukwekkende van Adelphi...heeft het niet en hoop desondanks de volgende keer wel een terugkeer naar het kleine.
BeantwoordenVerwijderenMeestal maak ik geen woorden vuil aan albums die mij echt niet bevallen. Ik bestelde Single Flame zonder eerst fragmenten te beluisteren samen met het album van Niamh Dunne. Dat album vertegenwoordigd in alle opzichten wat ik in Single Flame zo mis. Ach Lucy Ward mij nu eenmaal na aan het hart. Juist daarom doet dit album een beetje pijn...
BeantwoordenVerwijderen