In 1966 debuteert Roy Harper met Sophisticated Beggar. Naast akoestische gitaar wordt zijn werk door orkestrale arrangementen gedragen en vergezeld van indringende vocalen. De afgelopen vijf decennia was in Nederland binnen beperkte kring aandacht voor zijn werk. Midden jaren zeventig scoorde hij een kleine hit met One Of Those Days In England. Vanaf eind jaren negentig brengt Harper zijn albums uit op zijn eigen label Science Friction. Het vrijwel geheel akoestische The Green Man uit 2000 is zijn laatste belangrijke wapenfeit. Met Man & Myth kiest Harper onderdak op Bella Union.
De
afgelopen jaren dacht Harper langzamerhand met pensioen te gaan. De hernieuwde
waardering voor zijn werk deed hem anders besluiten en leverde tevens nieuwe
inspiratie op. Na dertien jaar doorbreekt Harper nu de stilte met zijn nieuwe
album Man & Myth. Hij brengt
hierop een reeks persoonlijk getinte songs en een enkel langer mythisch stuk.
Naast een aantal stevig rockende songs is het merendeel van het materiaal
gebaseerd op akoestische gitaar en bijzonder fraaie strijkersarrangementen. Zijn
goed geconserveerde stem roept de melancholie op van regendruppels die langzaam
sporen over het vensterraam trekken.
Het album opent met The Enemy waarin Harper het onbehagen bezingt binnen de almaar verder globaliserende wereld. Vervolgens wordt gas teruggenomen met het mijmerende Time Is Temporary. Het subtiele blazers- en strijkersarrangement nemen de luisteraar mee naar de gedachtegang dat we elkaar vaak vluchtig treffen maar zelden werkelijk ontmoeten. Met het beeldschone January Man bezingt Harper het verstrijken van de tijd. Soms zou je zo graag de klok terug willen draaien.
Met
Cloud Cuckooland tapt Harper uit een
geheel ander vaatje. Deze aan Dylan (Traveling Wilburys) herinnerende rocker laat
naast een gastoptreden van Pete Townshend een vette saxofoon horen. Harper weet
met Heaven Is Here en het naadloos
hieraan geklonken The Exile een
fraaie spanningsboog van ruim drieëntwintig minuten neer te zetten.
Eerstgenoemde stuk baseert zich op de Griekse mythe van Jason en de Argonauten.
De stem van Harper waaiert binnen dit lyrische stuk uit zonder, zoals in het
verleden wel eens het geval was, uit de bocht te vliegen. Speciale vermelding
verdient de fretloze bas van Tony Franklin die ook op afsluiter The Exile te horen is. Binnen dit weemoedige
stuk overpeinst Harper de vervreemding die blijkbaar bij ouder worden hoort.
Na een interval van dertien jaar presenteert Roy Harper op drieënzeventig jarige leeftijd met Man & Myth een indrukwekkend portret van de strijd tegen het klimmen der jaren. Tegelijkertijd wordt op dit fraaie album het leven in al zijn schoonheid groots gevierd.
Hans Jansen
Releasedatum, 23 september 2013 Bella Union
Onlangs pas ontdekt, via Roen. Hij maakte lyrisch bekend dat zijn nummer één op zijn favoriete album aller tijden dan toch geheel tegen zijn verwachting in was gewijzigd. I.p.v het debuut van fleet foxes werd dat stormcock van harper. Hele fraaie muziek. Deze ken ik nog niet maar ga ik zeker ook proberen.
BeantwoordenVerwijderenArjan, Fleet Foxes zijn ook beïnvloed door Roy Harper. Roen is consequent in zijn smaak :-)
VerwijderenWordt dit album ergens gestreamd, Hans? Op Spotify staat ie helaas niet.
BeantwoordenVerwijderenGroet,
Theo
Theo, ik luister momenteel naar Man & Myth via Spotify. Probeer het nog eens een keer.
VerwijderenHeb je soms Belgische Spotify, of zo? Bij mij verschijnt hij niet.
BeantwoordenVerwijderenGeen idee, ik heb Spotify vrijwel vanaf het begin dat het beschikbaar was.
VerwijderenHet was een grapje, Hans, maar hij verschijnt echt niet bij mij. Zal een andere weg zoeken om hem te beluisteren.
BeantwoordenVerwijderenDank je Hans voor deze mooie recensie.
BeantwoordenVerwijderenTheo, als je dit leest, hoe kunnen wij weer in contact komen?
Greetz Willem Nerd
Theo ik heb het mailadres van Willem. Straks gaat Folklantern nog als Spoorloos fungeren:-)
BeantwoordenVerwijderenWat is de wereld toch klein! Bedankt voor je reactie Hans. Ik neem aan dat je mijn email doorgeeft aan Theo.
VerwijderenWillem
Hoi Hans "Derk Bolt" Jansen,
VerwijderenDe wereld is inderdaad klein! Bedankt voor het oplossen van deze zoekactie. Willem ken ik al vele jaren via een ander forum, maar had geen e-mailadres van hem. Alvast bedankt voor het doorsturen van zijn e-mailadres, Hans! Dit album nog steeds niet gehoord overigens.
Groet,
Theo
Te gek dat Folklantern het platform is waar liefhebbers elkaar (weer) vinden. Theo stuur je mij even een mailtje? Kunnen we tegen het einde jaar weer de lijsten met persoonlijke top albums uitwisselen. Altijd leuk.
BeantwoordenVerwijderenWillem
Hoi Willem,
BeantwoordenVerwijderenGa ik zeker doen, zodra ik je e-mailadres heb! Hans, heb je toevallig Riven van Nick Harper (zoon van) al gehoord?
Mooie plaat, alleen had ik deze moeten horen voor ik Stormcock luisterde want wat een monumentaal album is dat!
BeantwoordenVerwijderenDat overkomt mij ook regelmatig Arjan. Stormcock zal nu waarschijnlijk voor altijd een speciale plek in blijven nemen. Zo gaat het vaak na de eerste kennismaking wanneer je diep onder de indruk bent. Laat nog eens horen wat je van Man & Myth vindt.
VerwijderenEen fraai album Hans die meetelt voor de jaarlijst. Zijn mooiste sinds Stormcock, die inmiddels The Wall als mooiste album allertijden van de troon heeft gestoten, met een beetje pijn, dat wel. Maar ik kan niet anders. De kleinste liedjes op Man&Myth genieten de voorkeur.
BeantwoordenVerwijderen