Dat het Elizabethaanse tijdperk niet voor iedereen ideaal was komt op dit album ruimschoots aan bod. Voor de gewone man waren het zware tijden waarin men zich onmogelijk kon onttrekken aan de eigen klasse. Van rechten voor vrouwen of minderheden had nog niemand gehoord. “Het was een vreemde tijd waarin mensen ronduit racistisch en homofoob waren. Een smerige boel eigenlijk. Tegelijkertijd was het ook een tijd van dichters, hoveniers, ontdekkingsreizigers en muzikanten” aldus Martin Simpson.
Dromerige
harpklanken, bespeeld door Rachel Newton, openen het album. Ze staan in schril
contrast met de bezongen thematiek van slavernij. De lezing van Mortimer
inspireerde Nancy Kerr dusdanig dat ze al de volgende ochtend voor het ontbijt
met The Shores Of Hispaniola kwam
aanzetten. Vrijwel aan het einde van het album maakt Kerr met pianoballade The Oak Casts His Shadow opnieuw de
nodige indruk. Martin Simpson voorziet met
Christopher Marlowe op geheel eigen kalme en doorleefde wijze het
Elizabethaanse tijdperk van commentaar. Hoewel Marlowe nu gezien wordt als een
van de grootste dichters van zijn tijd stond hij in zijn eigen tijd bekend als vechtersbaas,
valsemunter, atheïst en homoseksueel. Met licht overstuurde gitaar onderstreept
Simpson even verderop het sinistere karakter van Elizabeth Spells Death. De zojuist verordonneerde executie van haar
nicht Mary Queen of Scots moest, hoezeer zij ook twijfelde, doorgang vinden.
Desnoods met geweld vergelijkbaar met een roedel honden dat een paard verscheurt.
Ook Bella Hardy drukt haar stempel op dit album. Met de akoestische gitaarballade Love in-Idleness brengt zij een klaagzang voor Hermia, een karakter uit Shakespeares Midsummer's Night’s Dream. Verder schetst zij met het al even ingetogen klinkende Hatfield haar eigen jeugdherinneringen aan het ouderlijk huis van Elizabeth. Rachel Newton is op dit album betrokken bij o.a. Eve’s Apology In Defence Of Women/Gather The Owls waarin vooral de vocalen en viool een rol van betekenis spelen. Het stuk mag als een de ode aan Amelia Lanyer, een van de vroege dichteressen, worden beschouwd. Verder brengt ze het dromerige door snaren en bellen bepaalde Come Live With Me. Hier zijn teksten van de al eerder genoemde Marlowe gecombineerd met die van Walter Raleigh waarin een schaapherder naar zijn geliefde verlangt. Binnen het mooi gezongen True Lovers Knot Untied/The Great Hall buitelen de stemmen van Emily Askew en Hannah James fraai over elkaar.
Met
The Elizabethan Session brengen de
deelnemende artiesten niet zozeer het verleden tot leven maar verkennen dit
hernieuwd. Het levert naast intieme songs, die over een scala aan onderwerpen
verhalen, wat mij betreft een zeer geslaagd project op.
Hans Jansen.
Webpage http://www.folkbytheoak.com/tes
Releasedatum 9 September 2014 Quercus Records
Geen opmerkingen:
Een reactie posten