"All music is folk music. I ain't never heard no horse sing a song" Louis Armstrong

maandag 15 september 2014

The Elizabethan Session

Liefhebbers van Britse folk werden de afgelopen jaren op verschillende projecten getrakteerd. Het recept: sluit een aantal folk muzikanten op in een rustiek gelegen locatie. Vraag hen rondom een thema individueel of samen werk te schrijven. Zo nam het Shrewsbury Folk Festival het initiatief om tot het Darwin Song Project te komen gevolgd door het Cecil Sharp Project. De English Folk and Songs Society zocht samen met het Folk by the Oak festival dit jaar acht artiesten aan om het project The Elizabethan Session vorm te geven. Naast expert oude muziek Emily Askew treden Martin Simpson, Nancy Kerr, Jim Moray, Bella Hardy, John Smith, Hannah James en Rachel Newton aan. Ditmaal was Hatfield House, het ouderlijk huis van Elizabeth I, de plek van samenkomst om muziek geïnspireerd door het Elizabethaanse tijdperk te creëren. Voordat men hiertoe overging liet het gezelschap zich inspireren door een lezing van historicus Ian Mortimer. Het octet nam voor het schrijven van materiaal, repeteren en arrangeren een week de tijd waarna de opnamen van het album binnen een dag werden voltooid.


Dat het Elizabethaanse tijdperk niet voor iedereen ideaal was komt op dit album ruimschoots aan bod. Voor de gewone man waren het zware tijden waarin men zich onmogelijk kon onttrekken aan de eigen klasse. Van rechten voor vrouwen of minderheden had nog niemand gehoord. “Het was een vreemde tijd waarin mensen ronduit racistisch en homofoob waren. Een smerige boel eigenlijk. Tegelijkertijd was het ook een tijd van dichters, hoveniers, ontdekkingsreizigers en muzikanten” aldus Martin Simpson.

Dromerige harpklanken, bespeeld door Rachel Newton, openen het album. Ze staan in schril contrast met de bezongen thematiek van slavernij. De lezing van Mortimer inspireerde Nancy Kerr dusdanig dat ze al de volgende ochtend voor het ontbijt met The Shores Of Hispaniola kwam aanzetten. Vrijwel aan het einde van het album maakt Kerr met pianoballade The Oak Casts His Shadow opnieuw de nodige indruk. Martin Simpson voorziet met Christopher Marlowe op geheel eigen kalme en doorleefde wijze het Elizabethaanse tijdperk van commentaar. Hoewel Marlowe nu gezien wordt als een van de grootste dichters van zijn tijd stond hij in zijn eigen tijd bekend als vechtersbaas, valsemunter, atheïst en homoseksueel. Met licht overstuurde gitaar onderstreept Simpson even verderop het sinistere karakter van Elizabeth Spells Death. De zojuist verordonneerde executie van haar nicht Mary Queen of Scots moest, hoezeer zij ook twijfelde, doorgang vinden. Desnoods met geweld vergelijkbaar met een roedel honden dat een paard verscheurt.


Ook Bella Hardy drukt haar stempel op dit album. Met de akoestische gitaarballade Love in-Idleness brengt zij een klaagzang voor Hermia, een karakter uit Shakespeares Midsummer's Night’s Dream. Verder schetst zij met het al even ingetogen klinkende Hatfield haar eigen jeugdherinneringen aan het ouderlijk huis van Elizabeth. Rachel Newton is op dit album betrokken bij o.a. Eve’s Apology In Defence Of Women/Gather The Owls waarin vooral de vocalen en viool een rol van betekenis spelen. Het stuk mag als een de ode aan Amelia Lanyer, een van de vroege dichteressen, worden beschouwd. Verder brengt ze het dromerige door snaren en bellen bepaalde Come Live With Me. Hier zijn teksten van de al eerder genoemde Marlowe gecombineerd met die van Walter Raleigh waarin een schaapherder naar zijn geliefde verlangt. Binnen het mooi gezongen True Lovers Knot Untied/The Great Hall buitelen de stemmen van Emily Askew en Hannah James fraai over elkaar.

Met The Elizabethan Session brengen de deelnemende artiesten niet zozeer het verleden tot leven maar verkennen dit hernieuwd. Het levert naast intieme songs, die over een scala aan onderwerpen verhalen, wat mij betreft een zeer geslaagd project op.


Hans Jansen.

Webpage http://www.folkbytheoak.com/tes
Releasedatum 9 September 2014 Quercus Records