"All music is folk music. I ain't never heard no horse sing a song" Louis Armstrong

zaterdag 11 april 2015

Norah Rendell, Spinning Yarns

Dit jaar ruim ik een aantal muzikale vooroordelen op. Eén daarvan was: de fluit binnen (folk) muziek. Jarenlang sloeg ik albums met fluit steevast over. Het album Da Fishing Hands van de Schotse Inge Thomson genas mij onlangs van mijn vooringenomenheid. Het instrument is op dat album, gecombineerd met verrassend moderne arrangementen, juist zeer op zijn plek. Alsof de duvel ermee speelt kreeg ik onlangs het album Spinning Yarns van de Canadese Norah Rendell in handen. Rendell heeft de afgelopen vijftien jaar met verschillende ensembles gewerkt. Het meest bekend is zij wellicht van de formatie The Outside Track. Op haar nieuwe album Spinning Yarns bespeelt zij de fluit, whistle en harmonium. Ze heeft zich gespecialiseerd in traditionele volksliederen en dansmuziek. De liederen zijn door emigranten uit Ierland, Schotland en Engeland naar Canada meegenomen. Op het door haar zelf geproduceerde album laat zij zich bijstaan door haar man Brian Miller (gitaar, bouzouki, mandola en vocalen), Randy Gosa (gitaar en mandola), Ailie Robertson (harp) Dáithí Sproule (gitaar) en Adam Kiesling (bas).


Als vroege twintiger verkeerde Norah Rendell binnen folk kringen in Vancouver. De Ierse muziek kon in het bijzonder op haar warme belangstelling rekenen. Zowel de melodieën als ritmes spraken haar aan. Op zoek naar de bron vertrok ze naar Limerick, Ierland alwaar zij zich twee jaar in de plaatselijke muzikale wereld onderdompelde. Terug in Canada brachten diverse omzwervingen haar in contact met de traditionele muziek scène van o.a. Ottawa, Quebec, Nova Scotia en Newfoundland. Een selectie van door haar verzamelde stukken vindt nu een plek op  Spinning Yarns inclusief bronvermelding en uitgebreide introductie.

Norah Rendell vertaalt het materiaal met veel gevoel voor de traditie naar de huidige tijd. Ze hanteert hierbij het uitgangspunt dat de vaak eeuwenoude verhalen ons tevens het nodige over het hedendaagse leven vertellen. Rendell kan hierbij zowel op de glasheldere instrumentatie van haar begeleiders als op haar eigen prachtige stem vertrouwen. Naast dit gegeven waardeer ik een andere kant bij het opnieuw interpreteren van dergelijk traditioneel werk. Volksliedjes zijn doorgaans via de orale traditie verspreid. Niet zelden zijn herbewerkingen aangepast aan de actualiteit. Zo is The Pinery Boy, het verhaal van de smartelijk verdronken vlotter, een door Canadese houthakkers vervaardigde herbewerking van het bekende The Sailor Boy afkomstig vanaf de Britse eilanden. Het album biedt verder plaats aan o.a. zeemanslied The Sailor’s Bride, het breed opgezette Sir Neil and Glengyle en het over een gebroken hart verhalende When I Awake In The Morning. Het romantische Pretty Susan steelt met zijn eenvoudige instrumentatie en prachtige Ierse melodie uiteindelijk met het grootste gemak mijn hart.


Met Spinning Yarns presenteert Norah Rendell twaalf liedjes veelal afkomstig uit zeldzaam archiefmateriaal. Met het verkennen en vastleggen van de traditionele muziek van haar geboorteland toont Rendell zich conservator en tevens  begenadigd vertolkster van deze muziek.


Hans Jansen

Website http://norahrendell.com/
Releasedatum 13 april 2015 Two Tap Music