Voor
de opnamen van haar nieuwe album Blood
Test keerde singer songwriter Kris Delmorst terug naar haar geboortegrond
Brooklyn. In nauwe samenwerking met zanger en gitarist Anders Parker legde ze daarbij
geholpen door multi-instrumentalist Mark Spencer (bas, pedal steel, piano,
orgel, elektrische gitaar en vibrafoon) en Konrad Meisner (drums en percussie) het
materiaal vast. Na de geboorte van haar dochtertje leed Delmhorst enige tijd
aan een writers block. In de tussentijd bracht zij het album Cars uit, geheel gevuld met songs van de
gelijknamige band. Hoewel dit project voor Delmhorst dierbare herinneringen
opriep aan de tijd waarin ze als oppas een bijbaantje had was dit het eerste album
dat ik aan mij voorbij liet gaan. Het nieuwe album mag als opvolger van het zes
jaar geleden Shotgun Singer worden
gezien. Hoewel dit album ook de zo kenmerkende prachtige ballades bevatte ging
het wat mij betreft enigszins gebukt onder de relatief koele productie van
medeproducent Sam Kassirer. Op Blood
Test zocht zij voor diezelfde positie de al eerder genoemde Anders Parker aan
die tevens bas en achtergrondvocalen voor zijn rekening neemt.
Bij herhaalde beluistering van dit
bijzonder geslaagde album dringt zich onwillekeurig de verleidelijke gedachte
op dat Delmhorst goed binnen de huwelijkse staat en het moederschap gedijt. Was haar voorgaande werk al niet slechts
van droefgeestigheid doortrokken, het nieuwe album getuigt in zijn geheel van de
nodige energie en levenslust. Met up tempo opener Blood Test weet Delmhorst de luisteraar haar wereld binnen te
trekken. Haar smeulende stem straalt meteen de vertrouwde warmte uit waarbij de
melodie zich onmiddellijk in de hersenpan vasthaakt. Even verderop brengt
Delmhorst 92nd Street, dit was de
eerste song die zich na haar writers block aandiende. Aanvankelijk lijkt het
stuk een ballade te zijn maar ontpopt zich halverwege als pop-rock song.
Delmhorst leeft zich meerdere malen uit in dat laatste idioom met bijvoorbeeld We Deliver waarop orgel en elektrische
gitaar centraal staan. Het anderhalve minuut klokkende Temporary Sun blinkt met zijn geweldige gitaarwerk van Mark Spencer
uit op de korte baan. Het kan net als het overige stevigere werk als uitstekend
alternatief dienen voor hen die met recht en reden de laatste Kathleen Edwards
links lieten liggen.
Dichterbij radio vriendelijke popmuziek
dan als het op tot meezingen uitnodigende Bright
Green World kwam Kris Delmhorst nooit
met zelfgeschreven werk. Ook dit geluid past haar als een tweede huid. Daarnaast
wordt de luisteraar in de watten gelegd met een trits hartverwarmende ballades.
Zo brengt Delmhorst Homeless en het van
gorgelend orgel voorziene en hartveroverende Bees evenals het weemoedige door piano en gitaar gedragen Hushabye. Het bijzonder sfeervolle door atmosferische
steel gitaar bepaalde My Ohio is opgedragen
aan overleden vriend Roger Beatty. Met het van een onweerstaanbaar ritme
voorziene Lighthouse biedt Delmhorst
zichzelf als baken voor haar geliefden aan en besluit zij het album.
Met Blood
Test brengt Kris Delmhorst een even afwisselend als energiek album. Wat mij
betreft te beschouwen als ideale staalkaart van haar niet geringe talent.
Hans Jansen
Webpage
http://krisdelmhorst.com/
Releasedatum 13 mei 2014 Signature Sounds
Mooi album, Hans!
BeantwoordenVerwijderenGroet,
Theo